OLCAY: Eindelijk weer fit

OLCAY: Eindelijk weer fit

Jarenlang was ik te druk, te moe of had ik geen zin om te sporten. Het stond standaard met potlood in mijn agenda en werd er direct uitgegooid als ik iets anders ‘belangrijk’ vond. Mijn gewicht ging als een jojo op en neer en mijn huid werd steeds slapper. Ik keek steeds minder in de spiegel en deed net of ik uiterlijk niet meer zo belangrijk vond. Puur om niet toe te hoeven geven dat ik niet goed in mijn vel zat. Want fit en gezond zijn heeft aan het einde van de dag niets met ijdelheid maar alles met zelfvertrouwen te maken. Ik at ook ongezond en dronk teveel alchohol. Ook zag ik mijn huid achteruit hollen.

Toen ik vorig jaar weer bedacht om een of ander dieet te gaan volgen voelde ik dat het tijd was om het over een andere boeg te gaan gooien. Als je 40 plus bent is het echt de hoogste tijd om echt in jezelf en je lichaam te gaan investeren. We weten allemaal dat een gezond lijf het enige is wat je kan beschermen tegen ziektes en verval. Ik besloot om te stoppen met mijn overmatige alchohol consumptie en gezonder te gaan eten. Lees geen dieet maar gewoon minder en beter verdeeld over mijn dag. Ook besloot ik proeflessen te gaan nemen bij verschillende sportscholen. Ik heb hot yoga, sanctum, personal training en Pilates geboekt en besloot dat Pilates het best bij mij past. Het is intensief maar heel overzichtelijk. Een Total body workout in 50 minuten zonder gewichten op een reformer. Ik heb het de afgelopen 7 maanden 2 tot 3 x per week gedaan en voel me zoveel beter. In combinatie met gezonder eten en minder drinken zie ik enorm resultaat. Mijn huid is strakker en ik heb mijn taille terug. Ik pas weer op een relaxte manier in mijn kleding, ben niet meer zo zelfbewust en vind het leven echt een stuk leuker. Eten en drinken voelt nu njet meer als een strijd maar als gezelligheid. Het is nooit te laat om te beginnen met fit te worden.

Mijn learnings:
  1. Ga niet op dieet. Eet alles wat je normaal zou eten alleen de helft van de portie
  2. Begin niet als een gek met sporten maar bouw het rustig op
  3. Probeer veel verschillende sporten en kies dan degene die het best bij je past of die je het leukst vindt
  4. Kies een vaste dag en houd je hier aan.