SCHERMTIJD 5 tips voor een digitale detox

[SCHERMTIJD] 5 tips voor een digitale detox
GUSH

Continue achter een beeldscherm, altijd bereikbaar en non-stop pop-ups. Herkenbaar? Dan durven we te wedden dat jouw schermtijd ook de pan uitrijst. En dat is niet zonder gevolgen. Het heeft effect op onze mentale gezondheid en beïnvloedt bijvoorbeeld onze slaap. Om tot ontspanning te komen hebben we meditatie apps of kijken we ASMR-video’s. Maar we vergeten dat we het meest tot rust komen zonder beeldscherm. Niet makkelijk, maar wel heel goed om even offline te zijn. We geven je vijf tips voor een succesvolle digitale detox.

Lees een boek voor diepe ontspanning

In dit digitale tijdperk wordt steeds minder gelezen. En dat is jammer, want lezen is leuk. Door jezelf te verliezen in een verhaal vergeet je de dagelijkse beslommeringen. En dat laat je dieper ontspannen dan apps. Laat je telefoon in een andere kamer, nestel je in een stoel en pak een goed boek. 

Zet je notificaties uit voor meer concentratie

Kun je niet zonder je telefoon maar wil je wel minder prikkels? Een grote rustgever is je pop-ups en notificaties uitzetten. De likes van Instagram of de berichtjes op WhatsApp kunnen heus wel even wachten. Het leidt niet alleen af, maar geeft ook onrust. Je zult zien dat je rustiger wordt en je beter kunt concentreren. Je kunt je telefoon ook tijdelijk in vliegtuigmodus zetten. 

Schrijf je uit op nieuwsbrieven of filter ze

Krijg je veel nieuwsbrieven die je nooit leest? Schrijf je ervoor uit. Elke nieuwsbrief heeft een mogelijkheid tot uitschrijven onderaan het bericht. Zo krijg je minder e-mails, notificaties en dus meer rust. Wil je liever niets missen? Dan heeft bijna ieder mailprogramma tegenwoordig de optie om nieuwsbrieven te filteren en in een aparte map te zetten. Zo krijg je geen notificatie meer, maar kun je ze lezen op een moment dat voor jou uitkomt. 

Ga naar buiten

Zo simpel, maar zó waar. Buiten heb je automatisch minder behoefte aan een beeldscherm. Je bent daar meer in het moment en midden in het echte leven. Maak een wandeling of ga een eind fietsen. Het is goed voor lichaam en geest en haalt je uit je digitale bubbel. Probeer iedere dag een halfuurtje te vinden om naar buiten te gaan en laat je telefoon thuis of zet ‘m op stil. 

Stel tijdslimieten in voor je apps

Plan je digitale momenten. Zo ga je niet zitten scrollen om vervolgens twee uur lang in een rabbit hole te verdwijnen. Heb je veel e-mails of berichten? Plan dan een vaste de tijd om ze door te nemen. Je reageert ook zorgvuldiger als je er echt voor gaat zitten. Wil je toch op Instagram of TikTok, plan dan een half uurtje en ga er dan ook écht vanaf. In de schermtijd opties van je telefoon of laptop kun je tijdslimieten voor apps instellen als stok achter de deur.

De voordelen van een digitale detox

De voordelen van een digitale detox zijn duidelijk: je slaapt beter, hebt meer tijd over, kunt je beter concentreren en voelt je beter. Je hoeft echt niet direct drastisch dagen in het bos te lopen met je telefoon in een kluis. Begin eens met een uurtje per dag, of sta op zonder mobiele telefoon. Kijk wat het met je doet. Detoxen kun je prima onderdeel maken van je dagelijks leven.