HEALTHY HAIR: deze voedingsstoffen helpen een handje

[HEALTHY HAIR:] deze voedingsstoffen helpen een handje
[HEALTHY HAIR:] deze voedingsstoffen helpen een handje

Er zijn verschillende factoren die effect hebben op de gezondheid van je haar. Genetische aanleg en leeftijd zijn dingen waar je helaas niets aan kunt veranderen. Gelukkig zijn leefstijl en voeding wél factoren waar je zelf invloed op hebt. Wij vertellen je welke voedingsstoffen een must zijn voor gezond en sterk haar.

1. Ewitten en biotine

Voor je algehele gezondheid is het verstandig om zo gevarieerd mogelijk te eten. De kans is dan groot dat je geen tekorten oploopt. Als je graag gezond en sterk haar wilt, zijn er een aantal voedingsstoffen die hierbij kunnen helpen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt. Je haarzakjes bestaan voor het grootste gedeelte namelijk uit eiwitten. Voedingsmiddelen die veel eiwitten bevatten zijn o.a. eieren, vis, kip, peulvruchten, noten en pinda’s.  Een tekort aan biotine komt bij het volgen van een normaal voedingspatroon bijna niet voor. Biotine is belangrijk voor de productie van het eiwit keratine. Biotine zit in voedingsmiddelen als eieren, melk, noten en pinda’s. 

2. Ijzer

Misschien heb je weleens een ijzertekort gehad. Mogelijk dat je toen last had van haaruitval. Ijzer is een belangrijk mineraal, dat onmisbaar is voor een gezonde, sterke haardos. Ijzer vind je onder andere terug in spinazie, broccoli, linzen, vlees, vis, brood en aardappelen.

3. Vitamine C

Zorg er ook voor dat je voldoende fruit eet. Fruit, zoals blauwe bessen, verwerk je makkelijk in je ontbijt of lunch, maar kun je ook als tussendoortje nemen. Fruit bevat vitamine C en hiermee ook veel antioxidanten. De antioxidanten in fruit beschermen je lichaam tegen vrije radicalen. Vrije radicalen, zoals alcohol en stress, kunnen schadelijk zijn voor je haarzakjes. Door voldoende fruit te eten, worden de haarzakjes beter beschermd.

4. Omega-3

Je kunt haaruitval verminderen en haardichtheid bevorderen door vaker vette vis te eten. Denk hierbij aan zalm, makreel en haring. Deze producten houden zowel je hoofdhuid als je haar gehydrateerd.

5. Vitamine A

Heb je weleens last van een jeukende of droge hoofdhuid? Wellicht dat je dan wat meer producten aan je maaltijden kunt toevoegen, die veel vitamine A bevatten. Vitamine A zorgt er namelijk voor een gezonde hoofdhuid. Eet wat vaker zoete aardappels, pompoen en/of wortels. 

6. Vitamine E

Een andere vitamine die belangrijk is voor gezond en sterk haar, is vitamine E. Vitamine E bevat, net zoals vitamine C, veel antioxidanten die je haar beschermen tegen oxidatieve stress. Vitamine E zit onder andere in brood, noten, zaden, groente, fruit en zonnebloemolie. 

7. Zink en selenium

Zink en selenium kunnen een positieve invloed hebben op je haarconditie. Zink zorgt o.a. voor de aanmaak van eiwitten en selenium zorgt voor gezond en glanzend haar. Voedingsmiddelen zoals schelp- en schaaldieren, noten, graanproducten en kaas bevatten zink. Neem vaker een handje paranoten om zo wat meer selenium binnen te krijgen. Selenium vind je verder ook in vis, graanproducten, noten en vlees.