GOSSIP (GIRLS): zo ga je beter om met roddelgedrag op de werkvloer

[GOSSIP (GIRLS):] zo ga je beter om met roddelgedrag op de werkvloer
[GOSSIP (GIRLS):] zo ga je beter om met roddelgedrag op de werkvloer
Roddelgedrag is niets nieuws, maar het kan wel heel vervelend zijn als je in een omgeving werkt waar veel geroddeld wordt. Wij geven drie tips waardoor je hier in de toekomst beter mee om kunt gaan.

Waarom roddelen we eigenlijk? 

Iedereen roddelt wel eens en vaak bedoel je hier niets verkeerds mee. Je collega vertelt je een interessant verhaal en als je ‘s avonds met je partner aan de eettafel zit, kun je het niet laten om het verhaal toch even te delen. 

Over het algemeen is het niet gek om te praten over andere mensen (die er op dat moment niet bij zijn). Roddelen heeft verschillende doelen en hoeft ook niet altijd negatief te zijn. Uit een onderzoek blijkt dat de meeste roddels die worden gedeeld, zelfs neutraal zijn. Daarnaast is roddelen iets menselijks. Je wilt bij een groep horen en hierin je plek vinden. Dit creëert een gevoel van veiligheid. Als dit roddelen vooral het delen van neutrale informatie betreft, is er niets aan de hand en kan het dus juist voordelen opleveren. Het wordt pas gevaarlijk als roddelen negatief wordt en het als doel heeft om een ander opzettelijk naar beneden te halen. 

Een werkplek waar veel geroddeld wordt, kan voor een vervelend, onveilig gevoel zorgen. Wij geven 3 tips om hier beter mee om te kunnen gaan.

1. Buig het gesprek om

Komen collega’s naar je toe en merk je dat ze vooral willen roddelen en negatieve informatie over een andere collega willen delen? Probeer dan eens het gesprek om te buigen. Zo laat je subtiel merken dat je geen zin hebt in geroddel, maar het wel leuk vindt om het over andere onderwerpen te praten.

2. Zoek collega’s op die je een goed gevoel geven

Het kan zo zijn dat op jouw werkplek veel negativiteit heerst en wordt geroddeld, maar er zullen ook altijd een paar collega’s zijn die dit niet doen. Misschien zijn dit collega’s waar je tot op heden weinig contact mee had of waar je niet direct mee samenwerkt. Zoek deze collega’s eens op tijdens een vergadering of lunch en de kans is groot dat je door deze gesprekken een beter gevoel krijgt. Je brengt veel tijd door op je werk en dan is het wel zo fijn dat er mensen zijn die zorgen voor positiviteit en jou een fijn gevoel geven.

3. Wees open en eerlijk

Merk je dat de eerste tip niet de uitwerking heeft die je zou wensen en heb je echt last van de negativiteit? Soms helpt het om gewoon open en eerlijk te zijn. Geef aan dat je het niet prettig vindt om negatief over anderen te spreken en dat je daar geen onderdeel van uit wil maken. Dit kan lastig zijn, want je weet niet hoe collega’s nu op jou zullen reageren, maar als dit gedrag je echt dwarszit, dan kun je er toch maar beter iets van zeggen. Wees niet verbaasd als door jouw woorden, de ogen van je collega’s worden geopend en die negatieve cirkel wordt doorbroken.

Laat een reactie achter

Reacties worden gecontroleerd voordat deze worden gepubliceerd