feedback geven: 3 tips die het makkelijker maken

[feedback geven:] 3 tips die het makkelijker maken
[feedback geven:] 3 tips die het makkelijker maken
Feedback is niet hetzelfde als kritiek. In dit artikel bespreken we 3 tips die het makkelijker maken om op een constructieve manier feedback te geven. Op deze manier bied je de ander, alternatieven aan waardoor hij of zij kan groeien. Hier profiteert uiteindelijk de hele organisatie van.

Eerlijk en oprecht

Het geven van feedback kan lastig zijn. Vooral als het van nature niet zo in je zit om een ander, zoals een collega, ergens op aan te spreken. Dit kan je onzeker laten voelen. Probeer je te bedenken dat constructieve feedback iets anders is dan het uiten van kritiek. Door het geven van goede feedback, geef je de ander namelijk de kans om te groeien en zich te ontwikkelen. Wel is het hierbij belangrijk dat je eerlijk en oprecht bent, zodat de ander niet het gevoel krijgt dat je hem of haar persoonlijk aanvalt. Denk van tevoren goed na over wat je de ander wil zeggen. Stel jezelf de vraag: wat kan de ander met deze feedback? Als het antwoord iets te maken heeft met ontwikkeling en groei, dan zit je zeker goed. Een manier om feedback te geven is door te kiezen voor een één op één gesprek. Zorg voor een open houding en probeer de ander op zijn of haar gemak te laten voelen.

Specifiek

Als je je collega ergens op wil aanspreken, is het belangrijk om het ook bij één specifieke situatie te houden. Het is niet nodig om oude koeien uit de sloot te halen en door van de hak op de tak springen wordt alles, wellicht onbedoeld, heel verwarrend. Je wil iemand stimuleren om dingen anders aan te pakken, dan is het van belang om het bij één onderwerp te houden. Daarnaast kan de ander zich ook aangevallen voelen als je meerdere voorbeelden of situaties achter elkaar benoemt. Het is belangrijk om conflictsituaties te vermijden.

Luisteren en alternatieven aandragen

De andere persoon zal je feedback vaak enorm waarderen. Waarschijnlijk wil hij of zij ook kort reageren. Probeer goed te luisteren en neem alles wat de ander zegt heel serieus. Stel eventueel extra vragen om de situatie helder te krijgen. Uiteindelijk kun je één of meerdere alternatieven aandragen. Zo geef je de persoon direct een aantal handige tools waar hij of zij in de toekomst mee aan de slag kan. 

Laat een reactie achter

Reacties worden gecontroleerd voordat deze worden gepubliceerd