JETLAGGED met deze tips verminder je een jetlag

[JETLAGGED] met deze tips verminder je een jetlag
[JETLAGGED] met deze tips verminder je een jetlag
Holiday season is around the corner! Niks mis mee, vinden wij. Er is natuurlijk niks beters dan helemaal uitrusten op vakantie en uitgerust terugkomen. Toch kan, als je wat verder dan Europa op vakantie gaat, een jetlag flink wat roet in het eten gooien. Eerst vlieg je naar je droombestemming maar ben je daar helemaal in de war van het tijdsverschil waar je na een paar dagen wel aan went. Vervolgens, als je helemaal gewend bent, vlieg je weer terug naar huis en moet je daar weer bijkomen. Wat nou uitgerust? Een jetlag kan soms heftiger zijn dan je denkt. Wij geven je graag wat tips om deze minder heftig te maken.

Dit zijn de symptomen van een jetlag

Het hebben van een jetlag kan verschillende symptomen met zich mee brengen. Vaak wordt gedacht dat je alleen last hebt van vermoeidheid en niet kunnen slapen, maar het hebben van een jetlag kan (helaas) nog veel meer symptomen vertonen:

- Vermoeidheid
- Slapeloosheid
- Geen zin in eten of juist enorm veel honger
- Uitgedroogd
- Prikkelbaar
- Last van je maag en/of darmen
- Hoofdpijn
- Misselijk
- Moeite met concentreren

Een jetlag voorkomen

Oké, als je echt naar de andere kant van de wereld vliegt is het bijna niet te voorkomen dat je last krijgt van een jetlag. Wel kun je een hoop doen om de ernst van de jetlag te verminderen.

Je slaapschema alvast aanpassen
Het klinkt misschien overdreven, maar dit is het echt niet. Het wordt aangeraden om je slaapschema alvast aan te passen op de tijdzone van het land van bestemming. Begin hier een paar dagen voor je trip mee en verschuif dit geleidelijk. Zo kan je langzaamaan wennen aan de nieuwe tijdszone en krijg je niet ineens een klap in je gezicht als je aankomt op je bestemming.

Slapen tijdens de vlucht
Als je een lange vlucht hebt is het sowieso niet verkeerd om een paar uurtjes slaap te pakken. Maar, let wel op: probeer dit aan te passen aan de tijdszone van bestemming. Dus als je om 9:00 's avonds (NL tijd) vliegt, slaap dan niet om 11:00 Nederlandse tijd maar check even hoe laat het nacht is op je bestemming. Zo pas je je gelijk aan het nieuwe slaapschema aan.

Water drinken is een must
Zoals je eerder hebt gelezen, is uitdroging een veelvoorkomend symptoom bij een jetlag. Het is daarom erg belangrijk dat je je lichaam voldoende verwend met water. Probeer koffie en alcohol (we're sorry) te ontwijken. Deze dranken werken namelijk averechts. Water is the way to go!

Pas je bij aankomst meteen aan
Als je aankomt op bestemming en je uitgeput bent van de reis en het in Nederland eigenlijk allang bedtijd is, probeer hier dan niet aan toe te geven - hoe lastig dit ook is. Probeer zo lang mogelijk wakker te blijven tot de tijdszone daar het toelaat om naar bed te gaan. Zo wen je sneller aan de nieuwe tijdszone.

Zorg er voor dat je goed slaapt
Om die jetlag zo snel mogelijk te verslaan, is de slaap die je pakt enorm belangrijk. Zorg er dus voor dat je goed slaapt door bijvoorbeeld een slaapmasker op te doen zodat je niet wakker wordt van het licht wat eventueel binnenkomt.

Anti-jetlag musthaves

olcay gulsen beauty sleep mask set

€ 12,95

shop nu

olcay gulsen beauty miracle golden hour waterbottle

€ 14,95

shop nu