GOODNIGHT dit kun je tegen snurken doen

[GOODNIGHT] dit kun je tegen snurken doen
[GOODNIGHT] dit kun je tegen snurken doen
Snurken is niet alleen vervelend voor jezelf, maar zeker voor degene met wie je het bed deelt. Of misschien ben jij wel degene die het bed deelt met een snurker: help! Hoeveel je ook van diegene houdt, als jij niet kan slapen door het gesnurk vind je hem of haar toch even minder leuk dan normaal. Logisch. Er zijn veel dingen die gedaan kunnen worden om snurken te verminderen. Wij zetten een paar tips voor je op een rijtje.

Hoe komt het dat iemand snurkt?

Voor we het gaan hebben over oplossingen, kijken we eerst naar de mogelijke oorzaken. Er zijn namelijk veel factoren die mee kunnen spelen bij een snurker. Hier kan niet altijd wat tegen gedaan worden, maar de meeste oorzaken kunnen wel opgelost worden.

Overgewicht
Het kan zijn dat er sprake is van overgewicht. Als iemand last heeft van overgewicht, kan er overtollig vetweefsel vormen rond de keel. Dit vernauwt de luchtwegen en kan snurken veroorzaken.

Roken
Als iemand rookt, raken de luchtwegen geïrriteerd en kunnen er zelfs ontstekingen ontstaan. Hierdoor wordt snurker verergerd.

Het nuttigen van alcohol
Misschien ben je over het algemeen een niet-snurker, maar merk je dat als je hebt gedronken dat je wel eens kan snurken als je alcohol hebt gedronken. Dat is niet zo gek: alcohol ontspant de spieren in de keel waardoor je sneller snurkt dan normaal.

Slapen op de rug
Wanneer jij of je partner op de rug slaapt, kan het zijn dat de tong en weefsels in de keel naar achteren zakken wat zorgt voor een blokkade van de luchtwegen.

Problemen aan de neus
Het kan zijn dat een verstopte neus zich voordoet door een verkoudheid, maar er kunnen ook andere dingen in de weg zitten wat de luchtstroom belemmert.

Tips tegen snurken

De bovenstaande oorzaken geven in principe al een beetje aan wat je misschien kunt proberen om het snurken tegen te gaan. Zo wordt aangeraden om gezond te leven: dus sporten, niet roken en rustig aan doen met het gebruik van alcohol. Mocht dit niet de oorzaak zijn, zijn er nog meer tips die je hopelijk kunnen helpen:

Op de zij slapen
Als jij of je partner vaak op de rug slaapt en dan snurkt, kun je hier wat tegen doen. Het klinkt misschien gek, maar het werkt wel: prop een tennisbal in een panty en bindt de panty zo om de middel dat de tennisbal op de rug zit. Wedden dat jij of je partner niet meer op je rug zal slapen? Het werkt namelijk zo dat de tennisbal in de rug opgemerkt wordt tijdens het slapen waardoor er al automatisch niet op de rug wordt gelegen tijdens de slaap. Mocht dit wel gebeuren doordat jij of de ander diep slaapt, dan rolt het lichaam vanzelf weer op de zij door de tennisbal.

Nasale strips of sprays
Er zijn veel producten op de markt die bijdragen aan het openhouden van de neusgangen waardoor de ademhaling beter is tijdens het slapen. Dit is zeker de moeite waard om eens te proberen.

Gebruik een luchtbevochtiger
Een luchtbevochtiger in de slaapkamer kan sowieso geen kwaad, want het brengt ook voordelen voor je huid mee. Maar, doordat de lucht minder droog is dankzij de luchtbevochtiger, zal de snurker geen droge keel hebben waardoor ademhalen makkelijker is.

Raadpleeg een arts
Mochten tips zoals bovenstaande niet werken en is het snurken ernstig en te vervelend, is het altijd verstandig naar een arts te gaan.